Skole IT regler og principper - Guidelines

Følgende er et godt eksempel på nogle regler og principper som du kan foreslå til din skole:

(Tak til Birkhovedskolen for inspiration)

Formålet med princippet er:

  • at fremme udbredelsen af dannelse og respekt online

  • at klæde eleverne på med teknologiforståelse, herunder kritisk sans i forhold til algoritme styrede og kommercielle medier

  • at styrke nærværet og fordybelsen i undervisningen og frikvartererne

  • at fremme de fysiske fællesskaber og øge trivslen

Skolens ansvar

Skolecomputere

Elever på [SKOLE NAVN] får udleveret en skolecomputer i løbet af deres skolegang. Computeren er et arbejdsredskab. I samarbejde med [NAVN] Kommune har skolen ansvar for at skole computeren er blokeret for ikke-relevante sider.

Skolen arbejder hen imod oplader skabe til skole computere på alle årgange. Indskolingen prioriteres først.

Skolecomputere fra 1.-5. klasse opbevares som udgangspunkt i oplader skabe på skolen. Skolecomputere på 6.-9. klasse er som udgangspunkt med eleven hjemme.

Smartphones, smartwatches mv.

Som udgangspunkt er skole og SFO fri for mobile, digitale enheder, herunder smartphones og smartwatches. De indsamles ved skoledagens start og opbevares i et aflåst skab til eleven forlader skolen. Dette gælder i både skoletiden og tiden i SFO.

Elever med ordblindhed og andre udfordringer kan bruge digitale enheder efter aftale.

Digitale enheder kan efter lærerteamets skøn benyttes i undervisningen, men det må ikke automatisk antages, at hver elev har egen smartphone. Undervisning, der kræver brug af smartphones, skal tilrettelægges, så opgaver kan løses gruppevis.

Eleverne undervises i digital dannelse på alle årgange – evt. i samarbejde med SSP. Det er skolens ansvar, at lærerne klædes på til at kunne vejlede eleverne.

Den enkelte årgang skal i løbet af skoletiden på [SKOLE NAVN] undervises i relevante, aktuelle emner i forhold til digital dannelse - et udvalg af relevante emner i 2024/2025 kunne være:

  • Teknologiforståelse, der skal  styrke elevernes forudsætninger for at forstå, skabe og agere meningsfuldt i et samfund, hvor digitale teknologier fylder mere og mere

  • God, digital adfærd, herunder god tone i online samtalen og respekt for andre

  • Kritisk tilgang til influencere og kommercielle mediers forretningsmodeller

  • "Det med småt”: Opmærksomhed på hvad man samtykker til, når man befinder sig online

Derudover arbejdes med en ambition om at afholde temaaftener på tværs af årgange om aktuelle emner, der vedrører digital dannelse.

Forældrenes ansvar

Forældre forventes at tale med deres børn om digital dannelse samt bakke op om skolens politik, værdier og aktiviteter, der omhandler digital dannelse.

Forældre arbejder for at skabe et positivt og åbent samtalerum i forældregruppen for at imødegå mobning (se også skolens antimobbestrategi). Forældre tager ansvar for at hjælpe deres børn med at holde den gode tone både on- og offline.

Skolecomputeren er først og fremmest et arbejdsredskab, og forældre minder ved behov eleven om, at den skal være ladet op om morgenen, hvis den har været med hjemme, og udelukkende bruges til skolerelateret arbejde i skoletiden.

Forældre hjælper deres børn med at passe på det digitale udstyr.

Kontaktforældre anbefales at facilitere en samtale om klassens fælles holdning til og aftaler om mobiltelefoner, sociale medier og gaming hvert år på skoleårets første forældremøde – på samme måde som der aftales alkohol- og fest regler på relevante årgange.

Elevernes ansvar

Eleverne skal aflevere mobile, digitale enheder, herunder smartphones og smartwatches, når de møder i skole og SFO.

Eleverne skal arbejde for at styrke det fysiske fællesskab og den gode tone både off- og online.

Eleverne skal følge skolens retningslinjer og huske at computeren er et arbejdsredskab, der i skoletiden alene bruges til skolerelateret arbejde. Om morgenen møder eleven med en opladet computer, hvis den har været med hjemme.

Myndighedernes anbefalinger

I februar 2024 offentliggjorde Børne & Undervisningsministeriet 12 anbefalinger til folkeskolerne. De er:

1. Ledelsen sætter retning for skærmbrug på skolen

2. Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug

3. Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen

4. Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug

5. Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme

6. Indfør mobilfri skole

7. Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider

8. Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen

9. Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse

10. Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt

11. Giv plads til analog læring

12. Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling

Ligeledes er der anbefalinger til brug af skærme i SFO. De er:

1. Sæt fælles retning for brug af skærme i fritidstilbud

2. Brug fritids tilbuddets fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug

3. Gå i dialog med de unge og børnenes forældre om brug af skærme

4. Indfør mobilfri fritidstilbud

5. Rammesæt brug af skærme i fritidstilbud

6. Lad dialog om skærmbrug bidrage til børn og unges digitale dannelse

7. Brug kun skærme til aktiviteter, der skaber deltagelses- og udviklingsmuligheder for børn og unge

8. Tilstræb variation og alsidige pædagogiske aktiviteter

9. Inddrag arbejdet med digital dannelse i den pædagogiske udvikling

Den digitale udvikling går stærkt, og [SKOLE NAVN]  princip for brug af IT, herunder digital dannelse, opdateres derfor årligt med henblik på justering.