Hvordan starter man dialogen?

Begynd samtalen med andre forældre og bring emnet op med jeres barns skole eller institution for at høre hvad andre forældre tænker.   Sammen kan forældre skabe nogle gode rammer for jeres børns fællesskaber og skærmbrug.

Vi har arbejdet på nogle guider og ressourcer, der kan hjælpe.   Skriv endelig til os på hej@skaermsundbarndom.dk hvis du har forslag til flere ressourcer.  Vi opdaterer siden løbende.

Her er link til en Skærmsund Barndom Flyer som du kan medbringe til forældremøde og hænge op på skolen.  Link her

Vi har flere versioner under siden 'Guidelines og Skabeloner'

Email os på hej@skaermsundbarndom.dk for redigerbar filer.

Hvordan kan vi som forældre tale med hinanden om dette?

Det vigtigste er, at begynde dialogen med et åbent sind, og starte samtalen med en gruppe forældre, evt til et forældremøde.

Stil spørgsmål og lyt til, hvordan andre forældre har det.  Anvend ikke ‘ingen smartphones til børn’ som et argument der skal vindes eller tabes.

Alle forældre ønsker at gøre det bedste for deres børn, og målet er at vi sammen håndterer vores udfordring med skærme i skolen og derhjemme.  Det er i sidste ende reguleringer og tech-giganter som skal stå til ansvar for at beskytte vores børn.

Lad forskningen tale for sig selv.  Realiteten er, at vi ikke vidste for 10 år siden, hvilken indvirkning smartphones og sociale medier ville have på vores børn. Det ved vi nu.

Her er nogle diskussionspunkter

  •  Smartphones forværre vores opmærksomhed, skader mental sundhed og åbner op for en verden af ting, som vores børn ikke skal beskæftige sig med

  • Smartphones er vanedannende. Smartphones den perfekte distraktions-maskine i lommen som kommer i vejen for alle de gode ting: at lege udenfor, hænge ud med venner, læse, snakke og grine. Vores børn får aldrig ro hvis de føler at de altid skal være ‘på’

  • Selvfølgelig er teknologi en del af verden nu, og børn skal lære at bruge den. Men små børn er ikke udstyret til at have et sundt forhold til noget som er vanedannende. Det er svært nok for voksne!

  • Det er svært for et barn at stå imod når alle andre har en smartphone. Så snart et storot flertal i klassen har smartphones flytter deres fællesskab online og derefter prioritere børnene typisk tiden online over fysisk leg og nærvær.  Derfor er det et kollektivt handlingsproblem og vi forældre må stå sammen.

  • Der er alternativer. Mange forældre ønsker at være i stand til at kontakte deres børn når de er til aktiviteter eller går alene hjem fra skolen, men dette behøver ikke være en smartphone.

  • Tobaksvirksomheder plejede at markedsføre deres produkter til børn som sunde - vi tror, at vi vil se tilbage på smartphones på samme måde

  • Film er reguleret, computerspil er reguleret, nu skal smartphones også være det.

 Følgende sites har flere nyttige links med oplysninger og statistikker.

https://delaysmartphones.org.uk/

https://smartphonefreechildhood.co.uk/

https://www.waituntil8th.org/

Hvordan kan jeg introducere dette til mit barns klasse?

Når en gruppe forældre alle er enige om ikke at give deres børn smartphones, reduceres gruppepresset øjeblikkeligt, og den sociale norm begynder at ændre sig.  Ifølge et amerikansk studie er det kun 25% som skal til for at ændre normen. Link her

https://www.scientificamerican.com/article/the-25-revolution-how-big-does-a-minority-have-to-be-to-reshape-society/

Men at skabe og implementere en vellykket forældre pagt kræver tid og grundige overvejelser. Nedenfor er en proces som har fungeret for flere forældre:

6 Trin:

1. Lav en lille arbejdsgruppe

2. Engager forældrene (eg. intra; forældremøde; trivselsmøde; etc)

3. Engager din skole (skriv til lederen; template kommer snart)

4. Gennemfør en undersøgelse (lav en anonym undersøgelse for at se hvor andre forældre står henne; om det er noget de tænker over) - Link til en skabelon

5. Lav din pagt

6. Underskriv pagten

Hvordan snakker jeg med mit barn om det?

Hvis nye retningslinjer skal blive en succes, kan det hjælpe at barnet føler sig ansvarlig og en del af processen, især for ældre børn.   Nøglen her er kommunikation, og inddrage barnet i den viden vi har, den erfaring vi ser hos andre, og hvorfor vi tager de her beslutninger.

Forklar den negative side. Forklar dopaminen. Og aftal et sæt regler. 

Måske kan du sige - “Som din forælder, vil jeg ikke blive bedømt på, om jeg gjorde dig glad, men om jeg beskyttede dig. Jeg kunne give dig sukker hele dagen, og du ville være glad - men jeg ville ikke have beskyttet dig - du ville få brug for diabetes medicin og tandlægebehandlinger. Det er livsfarligt ikke at regulere dit sukkerindtag.”

Snak om rygning. Og hvordan det tog årtier for offentligheden at acceptere, hvor skadeligt det er og sidenhen tvang ‘Big Tobacco’ til at skrive det på deres indpakning.

Det samme med adgang til skærme til unge hjerner. Vi prøver alle at navigere dette som nye teknologier, devices og apps træder ind i hjemmet.

Hvad gør jeg hvis mit barn allerede har en smartphone?

Hvis du ændrer mening halvvejs / eller tager en telefon væk / eller regulerer adgangen, hvor den tidligere var ureguleret - kan du fortælle dit barn, at det er fordi, du har fået mere viden. Og som forælder skal du handle på det…Og hvad ville dit barn gøre i dette tilfælde...

Problemet med kollektiv handling:

Måden at løse dette på er ved, at forældre går sammen og etablerer de samme grundregler for børn - det mest overbevisende argument for børn. Så når barnet spørger hvornår de kan få en telefon, kan de ikke argumentere for, at alle andre har en.